Voorstellingen

“Theater, gebakken lucht? Heerlijk!

VOORSTELLINGEN

 

INHOUD VAN DEZE PAGE:

1.Toneel, muziektheater, opera, multimediaprojecten.

2.Theatrale liederenprogramma’s.

3.Muziektheater ImpAkt.

=========================================

1.Toneel, muziektheater, opera, multimediaprojecten. Een greep

  • ‘Metanoia, muziektheater rondom de Moderne Devotie’, spel, zang, slagwerk, acrobatiek. Op zeven historische locaties aan de IJssel. Muziektheater Geert met oa. Erik Snellink, slagwerk.
  • ‘Wat geef ik mijn zoon?’: muzisch theater voor een internationale conferentie rondom Hanns Eisler en Joris Ivens, met poëzie, muziek, film en poppenspel, met oa.  Natalia Kovaliova (Taganka Theatre, Moskou) en Manjo Joosten (Elckerlick).
  • Shakespeare’s ‘MacBeth’, met het Staatstheater van Smolensk, acteurs en musici, concentreerde zich op de thema’s berouw en vergeving. Het was de grote hit van het theaterseizoen van westelijk Rusland. Met onder andere de geridderde Nikololai Parasistsj.
  • ‘Phenix and Turtle’, naar Shakespeare’s gelijknamige gedicht, over het verband tussen liefde en innerlijke transformatie. Met spel, dans, euritmie, poëzie; werd geproduceerd vanuit ‘Dom Aktora’, zenuwcentrum van het Russische theaterleven. Choreografie Vladimir Anajev (nationale clownstheater)
  • ‘Fly Tsjaika’, op een eigen script naar Anton Tsjechov’s ‘Meeuw’ en Richard Bach’s Johathan Livingstone Seagull, met spel, beweging over maatschappelijke berusting en repressie versus individueel initiatief en persoonlijke groei, een actueel vraagstuk tijdens de perestrojka. Theater Irkoetsk. Vormgeving Slava Kokorin (nationaal theater van Irkoetsk) choreografie Ygor Grigorko (AzArt)
  • ‘Jonathan Soundscapes’, vocaal theater: festivalstuk ter ere van het 100 jarig bestaan van de Moskouse Slavyansky bazar & bezoek van prins Willem Alexander aan Moskou.
  • ‘To Hamlet or not to Hamlet’, muzikaal gezette tekstfragmenten naar Shakespeare, festivalstuk, met acteurs van  internationale theaterconferentie te  Riga.
  • ‘Wat een nacht’, naar Poesjkin, festivalstuk voor internationaal Michel Tsjechov Theaterfestival in Smolensk.
  • ‘Vincent: Madmen’s Blues’, muziektheaterstuk rondom Van Gogh’s 150e verjaardag; voor Russische musea (oa  Hermitage, Poesjkin Museum) en ‘300 jaar St Petersburg’. Certificaat van het Poesjkin museum. Het concentreerde zich op het thema ‘lust for life’. Samen met acteurs uit Moskou, waaronder Natalya Kovaleva (Taganka Theatre) en Dimitri Kosnin (Vaghtangov Theaterinstituut)
  • ‘Lubber in mijn vel’, ludieke Brechtiaanse opera over ‘de menopauze’. Tekst Wilbert Friederichs (Mezzo Macho). Theatergroep Populo.
  • ‘Stone Guest’, liederen bij Poesjkin en Lorca.  Samenwerking tussen Russische acteurs en rockmusici, o.a. Sergei, vader van de Russische hardrock. Tretjakov Galerie, Moskou.
  • Opera ‘Dido en Aeneas’, modernisering ter gelegenheid van de opening van een nieuw theater in Nijverdal, met het plaatselijke koor en professionele solisten en musici. Hierbij is het oude Griekse noodlot vervangen door de manipulaties van de massamedia. Met oa. Irma Ten Brinke en Marcel van Dieren. Muzikale leiding Arno Vree.
  • De voorstelling ‘Ster’ van de professionele kinderliedjesgroep ‘Niet Allemaal Tegelijk!’, door Ellen Pieterse  en Marcel Verheugd. Het motto: “eigenlijk is iedereen een ster”.
  • ’De Alchemist’ solo vertelvoorstelling van Gery Groot Zwaaftink.

 

2.Theatrale liederenprogramma’s. Een greep.

  • ‘Zie daar loopt een Been’, zelf geschreven kleinkunstprogramma rond de thema’s psychiatrie en anders-zijn: “wie is er eigenlijk gek?”, heeft zo’n vijftigmaal in COC’s gespeeld en is in de finale van Cameretten. Met pianist Jeroen Jongmans.
  • ‘Brecht en Brahms in Ballingschap’, over politiek ballingschap, met meer dan honderd speelbeurten in theaters en op scholen- speerpunt voor het LOKV-. Met pianist Frank van Merwijk, (De Volharding, I Compani) en met pianist Richard Thompson in Rusland en Siberie.
  • ’De Kuisheidsvereniging’, Brechtiaanse liederen, over de ‘seksuele moraal’, samen met pianist Paul Keijszers,  later pianist Frank Van Merwijk, in theaters en tijdens manifestaties.
  • ‘Leven met de Dood’,voor festival over de dood met pianist Frank van Merwijk.
  • ‘Zwanenzang en Moordmuziek’: mini kameropera met eigen en Nederlandse poëzie rondom de Tweede Wereldoorlog, met pianist Frank van Merwijk, externe eindregie van Marja Kok (Werktheater).
  • Momenteel: ‘Heeft u vuur voor mij’: eigen liederen over relaties en ‘leuk dat jij zo anders bent’. Met zangeres Ellen Pieterse en pianist, accordeonist Wolfram Reisiger.

 

3.Muziektheater ImpAkt.

Poster-ImpAkt-Mei

  • Vele locatieprojecten met beeldende en -filmkunstenaars, dichters en acteurs, onlangs met beeldend kunstenaars Peter Kalkowsky en Nicole Huijs Karrer.
  • ‘Droomlied van Olav Ästeson’, moderne bewerking van het oude Noorse epos.  ImpAkt, plus gitarist Jan Guichelaar,  tape en een spel met gekleurde doeken.
  • ‘Kitesj, Russisch Graalslied’, herdichting van Rimsky-Korsakov’s opera, over de liefde en het lijden van het Russische volk.
  • ‘De weg naar binnen’, een eigentijdse voorstelling met muziek, declamatie en filmbeelden op basis mystieke dagboek van Dag Hammarskjöld, voormalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties, oa. voor nationale weken van mystiek en spiritualiteit.
  • ‘De Sater en de vrouw uit Magdala’, moderne muziek  op een eigen poëtische dialoog, voor landelijk Maria Magdalena festival en festival ‘de Ontmoeting’.
  • ‘De IJssel, waterklankbeelden’, een collagevoorstelling met muziek, recitatie en klankbeelden, met poëzie van dichters uit het IJsselland over hun rivier, met visuele impressies van water en de IJssel.
  • ‘Het mystieke lichaam’, een collagevoorstelling met muziek, recitatie en klankbeelden op teksten van bekende schrijvers uit de internationale mystieke traditie.

 

Edit